onsdag 7 november 2007

Tjejsnack vecka 45 - Jämnstäldhet.

Här kommer veckans dos av frågor från Tjejsnack.

1. Vad är jämlikhet för dig?
Att män och kvinnor behandlas lika och rättvist oavsett situation. Jag tycker även jämnstäldhet innebär att man ska ha respekt för varandra.

2. Kallar du dig för feminist? Motivera gärna!
Nej, det kan jag inte påstå. Klart att jag vill kämpa för kvinnors rätt, men inget jag tänker på dagligen. Lagom dos av feminism är bäst.

3. Är det viktigt att det är 50/50 manliga och kvinnliga chefer?
Nej, det är däremot viktigt att rätt man eller kvinna är på rätt plats. Kön är ovesäntligt, bäst lämpad vinner.

4. Har du någon gång blivit diskrimerad pga att du är tjej?
Rent lönemässigt kan jag tänka mig att jag eventuellt skulle ha tjänat mer om jag valt en bransch som inte är så kvinnodominerad.

5. Är det viktigt att föräldrarna delar på föräldrarledigheten?
Det bör vara upp till varje familj, det som är bra för vissa passar inte alls andra. Antar att det är en fråga om vem som tjänar mest.

Inga kommentarer: